A SZÍNEKRŐL
Tartalom:
A szín - A színek mint szimbólumok - Színszimbolika - Színpreferencia - A színek szerepe egy szoba hangulatában
A szín
A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba eső részére érzékeny a szem retinája, de a különböző hullámhosszú fényekre másként reagál, ez okozza a különböző színüket. Háromfajta érzékelő sejtet lehet megkülönböztetni, melyek érzékenysége a vörös, a zöld és a kék színeknél a legerősebb. A látórendszer fontos tulajdonsága a színállandóság, tehát az agy a színeket nem abszolút módon azonosítja, hanem relatív úton, a környezethez hasonlítva.
Egy szín származhat monokromatikus fényből, ha egy adott hullámhosszúságú fénysugarat észlelünk, vagy több fény keverékéből, ha több különböző hullámhosszúságú fénysugár összességét érzékeljük. A szemünk ugyanúgy sárgának érzékeli a sárga színnek megfelelő hullámhosszú fényt, mint a vörös és a zöld színeknek megfelelő hullámhosszú fények keverékét stb. Vannak színek, amelyeknek nincs monokromatikus megfelelője, csak színkeveréssel állíthatók elő, például a bíbor.
Azt a színt, amely a teljes spektrumon azonos intenzitású, fehérnek nevezzük. Mivel a legtöbb élőlény, így az emberek látása is a Nap spektrumához igazodott, az érzékelés szempontjából a Napból érkező fényt is fehérnek nevezhetjük, noha ez csak a látható tartományban egyenletes.
A fekete színt nem fény váltja ki, hanem a fény teljes hiánya.
--------------------------------------------------
Színek, színrendszerek
A színek kapcsolatrendszerét általában színkörrel illusztrálják. Az alapkategóriák a következők: elsődleges színek a vörös, kék, sárga. Elvben minden szín előállítható belőlük. A másodlagos színek két elsődlegesből jönnek létre, a harmadlagosak pedig egy elsődleges és egy másodlagos színből. Ismert még két további csoportosítás is a tónusértékek alapján: a világos színárnyalat, amely fehér hozzáadásával keletkezik, és a sötét színárnyalat, amelyhez feketére van szükség. Fontos alapfogalom a komplementer (kiegészítő) színek, amelyek a színkörben egymással szemben helyezkednek el. Összekeverve kioltják egymást, semleges szürkét adnak. Egymás mellé helyezve viszont kölcsönösen fokozzák egymás telítettségét, így élénk kontrasztot képeznek. Diszharmonikusnak általában azokat a színeket érezzük, amelyeknek közös tulajdonságaik vannak, például az élénk rózsaszín és a gesztenyebarna - mindkettő a vörös származéka. Egy diszharmonikus színt használhatunk egy másik kiemelésére, de nagy felületen inkább ütik egymást.
Megkülönböztetünk még meleg, illetve hideg színeket, amelyeket elválasztó tengely a sárgát és ibolyát összekötő egyenes. A legmelegebb szín a vöröses-narancs, a leghidegebb a kékeszöld.
színkör (Hölzer)
A Goethe által felállított hatrészes színcsillagot fejlesztette tovább a tizenkét színű kromatikus színkörre Hölzer, ami több ország színszabványának az alapja. A színek síkon kívüli fényábrázolásában több neves fizikus, nyomdász és művész készített térábrázolást, a kettős kúpot Ostwald, a hengeres testet Munsell (amire a mai nyomdai színszabványok épülnek), a színgömböt Runge, majd Schrödinger a színkúpot.
Mindnyájan felismerték, hogy a színek és a színkeverés tudományos vizsgálatához nem elég a színek beosztására a sík, ki kell lépni a térbe. Ezen térbeli színrendszer elképzeléseknek se szeri, se száma.
A színek rendszerszerű elhelyezkedését a síkban a CIE színháromszög (1931) szabványosította Grassmann törvényei alapján. Itt a megadott „x" és „y" koordinátapontok egzaktul jelölik a színt. Ezzel vált lehetővé a színek mérése és analizálása.
Újabban a nyomdaiparban az egységes színkezeléshez a GretagMacbeth egy szín koordinátarendszert hozott létre, melyen a síkhoz képest a függőleges középponton átmenő egyenes negatív irányában a sötétedést, míg pozitív irányban a világosodást jelöli.
Az Ostwald-féle színtest kettős körkúp, melynek csúcsaiban a fehér és a fekete szín foglal helyet. Ostwald színrendszere minden színt szín-, fehér- és fekete-tartalommal jellemez.
Nemcsics Antal COLOROID színrendszere, mely 1979-ben került végleges formájában publikálásra, a színharmónia-intervallumokra épül, elsősorban építészeti alkalmazásra fejlesztették ki. A pszichometriai skálákat megalapozó kísérleteket 1965-től, közel 15 éven át végezték.
Pantone színek
A sokszorosító- és nyomdaiparban, valamint a festékgyártásban a Pantone Matching System (1963) színtáblázat foglalja el az egységesített színmeghatározást. Ez a rendszer közel ezer Pantone számmal kódolt színt különböztet meg. A színminta etalont tartalmazó négyzeteken kívül szerepel a szín kódszáma, a színenkénti keverés százaléka a négy nyomdai alapszín (CMYK) sorrendjében.
Egy új színrendszer megalkotásának azért vannak magyar résztvevői is. A COLOROID színrendszer megalkotója Nemcsics Antal professzor, festőművész és Neumann László matematikus. Színrendszerük több mint húsz éve számos ország szabványa, míg saját hazánkban csak 2002-ben vált azzá. COLOROID rendszerükben a színeket számokkal lehet meghatározni, amiket tárcsák beállításával, mérőműszerek mellőzésével lehet használni.
A színkeverés két elterjedt módszere az additív, összeadó (RGB) és a szubsztraktív vagy kivonó (YMC) színkeverés.
RGB színrendszer
A számítógép színmegjelenítése, működéséből adódóan az additív színkeverést alkalmazza.
A fényszínek csak átvilágítva (monitor, tv-képernyő), illetve vetítve hozhatók létre.
Minden szín leírható a vörös, a zöld és a kék (azaz a RED-GREEN-BLUE) árnyalataival, ezért a gyakorlatban egy adott színt a számítógépen az RGB értékekkel adhatunk meg, az RGB sorrendet alkalmazva.
Az additív színkeverés során a keverékszín monokróm fényforrások fényének egymásra vetítésével áll elő. Alapszínei a vörös (red - R), zöld (green - G) és a kék (blue - B).
CMYK színrendszer
Nevét onnan kapta, hogy az egyik színhez kevert másik szín bizonyos fénysugarakat kivon az előbbiből. Vannak színek, melyek a fehér fény spektrumában önálló hullámhosszal nem szerepelnek, így ezen színek valamely szín kivonásával állíthatók elő.
Ilyen a hat kibővített alapszínben megtalálható bíbor (Magenta - nemzetközi rövidítése M), mely a folyamatos színképből a zöld (Green - nemzetközi rövidítéseG) fény kivonásával képezhető, azaz állítható elő. Ugyanígy van olyan szín, ami a három másodlagos, azaz szubtraktív kékeszöld-bíbor-sárga (angol szavainak rövidítéséből CMY) színeknek különböző százalékú keverésével és a fekete (angolul blacK, nemzetközi rövidítése K) százalékos sötétítésével érhető el. A nyomdaiparban a K betűs rövidítést az angol Key (kulcs) szónak tulajdonítják, mert hosszú ideig ezt a színt használták az indító passzer színeként, így ehhez állították a többi színnyomatot.
Vannak színek, melyek a fehér fény spektrumában nem szerepelnek, így a szubsztraktív színkeverés során ezen színek valamely szín kivonásával állíthatók elő. Alapszínei a sárga (yellow - Y), bíbor (magenta - M) és a cián (cyan - C). Szokás hozzáadni még feketét is a telítettség növelése érdekében. Általában a nyomdaiparban használatos. Mivel a két keverési mód nem ugyanazokat az árnyalatokat eredményezi, gyakran előfordul, hogy mást látunk a képernyőn és mást nyomtatáskor Az additív és kivonó színek komplementer színek. Bármely színrendszer 2-2 alapszínét összekeverve a másik rendszer egyik alapszínét kapjuk.
Más szavakkal léteznek generatív alapszínek: amelyekbõl fizikai vagy pszichológiai úton a színek széles sorozatát lehet létrehozni, ezek a kék, a vörös és a zöld.Valamint elemi alapszínek: alapvetõ tiszta színek, amelyekre a látóérzék építi fel perceptuálisan a maga színösszeállításainak szervezetét, ezek a sárga, a kék és a vörös.
A generatív alapszíneket az additív vagy összeadó színkeverésnél (ahogy a fény keveredik pl. projektor) értjük, míg az elemi alapszíneket a szubtraktív vagy kivonó színkeverésnél (ahogy a festék színeit kapjuk).
Forrás:
http://www.logoterv.hu/magyar/oldalak/szin/
http://elte.prompt.hu/sites/default/files/tananyagok/vizualizacio_a_tudomanykommunikacioban/ch04s04.html
A színek mint szimbólumok
A szimbólum a görög ismertetőjel, bélyeg, jegy jelentésű szóból származik, eredetileg a felismerést elősegítő valamely jel volt, egy kettévágott tárgy, amely egymásba illesztése és illése volt hivatott igazolni jogos tulajdonosát. Később már általánosabbá vált, elterjedt az irodalom, de a mindennapi nyelv területén is.
Életünkben sajátos értelmet kaptak a színek is. Hazánkban a fekete köztudottan a gyász színe. A zöld üzenete is egyértelmű, a remény jele. Élni tudó és szerető az, aki ezt a színt részesíti előnyben. Vagy itt van a piros: nem vitás, a szenvedély színe.
Az alábbi összeállítás áttekintést, egy sajátos kitekintést ad a színszimbólumok világába.
A Keresztény Művészet Lexikona alapján
Bizonyos színeknek, elsősorban középkori műalkotásokon, kétségtelenül szimbolikus jelentésük van. A színek konkrét jelentése azonban nem egyértelmű és nem is egységes.
Barna: mint a föld (lat. humus) színe, az alázatot (lat. humilitas) és a szegénységet jelképezi, ezért pl. a ferences koldulórend (Assisi Szt. Ferenc) öltözetének is barna a színe.
Bíbor és lila: a római császárok ruhájának színe, ezért Krisztusra is vonatkoztatták, mint a világ igazi urára. A vöröshöz hasonlóan a passiót és Krisztus vérét is jelképezi.
Fehér: a tisztaságot, az ártatlanságot, a gyõzelmet, a tökéletességet és az isteni fényt jelképezi, pl. Krisztus színeváltozásánál Krisztus feltámadásánál, Krisztus mennybemenetelénél és az Apokalipszisban (Jel 6, 7 és 19 fej.).
Fekete: a gyász, a halál, a világmegvetés és az alázat színe.
Kék: az ég, a levegõ és a víz színe, a tisztaságot, az igazságot és a hûséget jelképezi. Az Istenanyát gyakran kék köpenyben ábrázolják. Kék angyalok (ill. az ég kék szférájában látható angyalok) azt jelzik a színükkel, hogy már a földi légkörhöz tartoznak; néha azonban Lucifer bukott angyalait különböztetik meg kék színnel.
Sárga: gyakran az arany helyett áll; a Nap, az isteni fény, az örökkévalóság színe. Negatív értelemben viszont jelentheti az epét és az irigységet is. A középkor óta Európában a zsidók megkülönböztető színe (sárga kalap, sárga jel, zsidó csillag), az áruló Júdást gyakran sárga köpenyben ábrázolták.
Vörös: jelenti a tüzet, a mennyei ragyogást (vörös angyalok állnak az Úr trónja körül), a fényt, a melegséget, a szeretetet, a vért, tehát Krisztus és a vértanúk áldozatát is (ezért a bíborosok színe is), de a hatalmat (a római császári öltözet színe, vö. bí bor és lila), sőt a pokol tüzét.
Zöld: a tavasznak, a feltámadásnak és a halhatatlanság reményének, a Paradicsomnak a színe. Mint a földhöz tartozó színt, hozzárendelték a pokolhoz, az ördöghöz és démonaihoz.
zöld: köznapi, vörös: vértanúk, fehér: szüzek, hitvallók, lila: bűnbánat, fekete: gyász.
(A keresztény mûvészet lexikona, Corvina, Szerkesztette Jutta Seibert, a Herder Verlag lexikonszerkesztõségének a közremûködésével. A mű eredeti címe: Lexikon christlicher Kunst Themen, Gestalten, Symbole © Verlag Herder, Freiburg im Breslau 1980. Fordította: Harmathné Szilágyi Anikó © Hungarian translation, Harmathné Szilágyi Anikó, 1986, 1994. A magyar változat munkatársai: Körber Ágnes, Marosi Ernő, Szilárdfy Zoltán, Végh János)
A színekhez való egyéni viszonyunkat a színpreferencia kifejezésével jellemezzük. Ezt befolyásolhatja, hogy milyen kultúrában élünk, hány évesek vagyunk, milyen a szociális helyzetünk, lelki adottságunk és hogy melyik nemhez tartozunk. A színek érzékeinkre való hatása bizonyított, és azalól senki sem kivétel. Lépten-nyomon külső ingerek érnek bennünket. Ezeket tudatosan ellensúlyozhatjuk megfelelően kiválasztott színek alkalmazásával, például a hőséget hideg, világos színekkel, a hűvöset meleg, pasztell-árnyalatokkal. Az erős zajokat derített sárgával, világos hideg színekkel, a nedves és hűvös levegőt homokszínnel, naranccsal és bézzsel, a száraz meleget zöld és kék színek használatával ellenpontozhatjuk.
Forrás: Lapoda Multimédia
http://www.kislexikon.hu/szinpreferencia.html
A színek szerepe egy szoba hangulatában
Kisebb térbe világosabb színt ajánlok az egész falfelületre, pláne, ha a fény is kevesebb. Azonban, ha Te sötét csokibarnára akarod festeni a falad, semmi akadálya - de ellensúlyozd ezt az erős sötét színt világos, vagy élénk színekkel. Pl. fehérrel, vajszínnel; és valamilyen erős színnel, teszem azt, kivizölddel. Ha sötét a fal, legyenek világosak a bútorok.
A nagyobb tér könnyebben elviseli a merész színválasztást. De itt is figyeljünk az ellensúlyozásra, a harmóniateremtésre!
Az imént leírtak értelmüket vesztik, ha kifejezetten az a cél, hogy egy eldugott, sötét kis zugot hozzunk létre, esetleg kaotikus szobára vágyunk. Nem sok ember érzi jól magát ilyen környezetben, de létezik ilyen személyiség, vagy átmeneti érzelemvilág. Azonban ha depressziósok vagyunk, ne tetézzük a gondokat azzal, hogy sötét, búskomor, szomorú környezetet teremtünk magunknak, mert az nem fog segíteni. Ugyanígy, ha gyermekünk a kamaszkort éli át teljes lelki bedobással, és szeretnénk hagyni, hogy kibontakozzon, akkor - észszerű keretek között - engedjük neki, hogy átalakítsa a szobáját olyanra, amilyenre szeretné. A kamaszoknak rendkívül fontos az önkifejezés. Valószínűleg később rájön majd, hogy a fekete szobában nem lehet olvasni, vagy nem találja a zoknija párját, de segítsük abban, hogy megteremtse magának a sötét, ámde harmonikus szobát. Vegyünk neki lakberendezési magazint, vagy keressünk az interneten olyan szobát, ami inkább ódon, férfias, meleg hangulatot áraszt akkor is, ha éppenséggel a teljes szoba sötét. (Ajánljunk érdekes kiegészítőket, vagy tükröket, színes lámpákat, vagy fekete lámpát színes égővel, lávalámpát stb.)
Létezik a sötét szoba ellentéte: a világos szoba. Fehér fal, fehér padló, fehér bútorok... Az ilyen tér végtelenül nagynak, tisztának, homogénnek, fenségesnek hat; de nehéz benne a tájékozódás, összemosódik minden, és rendkívül rideggé válhat (és takarítani sem olyan könnyű:).
Én azt ajánlom, törjük meg az egyszínűséget, és csempésszünk valami kedveset a szobába, valami színeset. Csak egy keveset.
Régi trükk, hogy az általunk oly kedvelt szín jobban mutat fehér háttérrel. Ha biztosra akarunk menni, hagyjuk a falakat fehéren, a bútorokat barnán, a fotelt, ágyat, kanapét valamilyen semleges színben; és színezzük ki a szobát a kiegészítők, drapériák (függönyök, díszpárnák, takarók...) segítségével! Ha imádja a narancssárgát, nem kell feltétlen minden falat narancsra színeznie. Talán nem is kell. Vagy csak egyet: a főfalat. Így arra irányul a tekintet.
A színekkel kapcsolatos témát még folytatom, de most rátérnék a bevezetőben említett virágos hengerre...
Divatosak a falmatricák, könnyű őket elhelyezni (persze ezt is végig kell gondolni), de nem mindig tükrözik egyéniségünket, és talán nem is a legolcsóbb megoldás. Ezért ajánlom a falfestést, faldekorálást. Diszperzites falra egy kis színezőfesték, esetleg tempera, és máris az kerül a falra, amit mi szeretnénk.
Használhatunk kivetítőt, projektort, bármilyen sablont munkánk megkönnyítésére.
Íme néhány: sablonok